Lumoan tarina

Innostukseni asuntojen myyntistailaukseen ja visuaaliseen markkinointiin alkoi jo vuonna 2008 Tukholmassa asuessamme. Siihen aikaan ei vielä kukaan Suomessa stailannut myytäviä, asuttuja koteja kun taas Ruotsissa se oli arkipäivää ja ainakin Tukholman alueella enemmän sääntö kuin poikkeus. Selatessa ruotsalaisia myyntikuvia ja verratessa niitä suomalaisiin, ei voinut kuin ihmetellä miksi tähän ei Suomessa vielä panostettu. Ero kuvien välillä oli kuin yöllä ja päivällä. Ruotsalaiset kuvat olivat siistejä ja houkuttelevia, pöydällä oli kukkia ja sängyt oli pedattu kauniisti ja tyynyt aseteltu. Suomalaisissa kuvissa saattoi näkyä maitopurkit ja leivänmurut pöydällä, vessanpöntön kannet auki ja pahimmillaan kiinteistönvälittäjä kameroineen peilissä. Tämä toki karrikoiden.

Haaveilin sisustusalasta ja siitä, että jonain päivänä tekisin stailausta työkseni. Innostuin niin, että opiskelin sekä sisustussuunnittelua että myyntistailausta Ruotsissa ollessani hoitovapaalla. Noihin aikoihin tein ensimmäiset stailaustyönikin ystäville, jotka myivät kotejaan. Tunsin heti, että olen oikeassa työssä. Niin vauhdikasta, luovaa ja visuaalista.

Omaa kotiamme myydessä Ruotsissa vuonna 2010 pääsin seuraamaan stailaajan ja valokuvaajan työskentelyä läheltä ensimmäisen kerran. Se oli todella pysäyttävää! Koko hommaan todella panostettiin ja lopputulos oli houkuttelevat myyntikuvat ja erittäin nopea myynti. Kotimme laitettiin myyntiin loppuviikosta, sitä näytettiin kiinteistönvälittäjän toimesta kaksi kertaa viikonloppuna ja tiistaina saimme seurata netistä sen myyntiä tarjouskilpailuna. Tuloksena parempi myyntihinta kuin olimme uskaltaneet toivoakaan.

Syksyllä 2010 muuttaessamme takaisin Suomeen, oli aika kypsä alanvaihdokselle. Opiskelin sisustussuunnittelijaksi ja sanoin itseni irti vakituisesta, turvallisesta virasta. Tein unelmastani totta ja harrastuksestani työn. Aloitin stailaajana syksyllä 2011. Ensimmäiset kuusi vuotta kalustin enimmäkseen tyhjiä esittelyasuntoja rakennusfirmoille. Opin paljon mutta kaipasin enemmän aitoja, ihmisten koteja kliinisten ja hieman tylsien uudiskohteiden sijaan. Noina vuosina tein myös suunnittelu- ja koulutustyötä sekä sisällöntuotantoa sosiaaliseen mediaan ja blogiin. Sisustus oli vahvasti mukana myös vapaa-ajalla ja aloitin valokuvaamisen harrastuksena sekä innostuin Instagramista.

Vuonna 2017 kokeilin ensimmäistä kertaa siipiäni yrittäjänä. Tein sisustussuunnittelua yksityiskoteihin ja stailasin freelancerina asuntoja myyntikuntoon Bo LKV:lle. Stailaus oli aina vaan intohimoni; vauhdikasta käytännön hommaa, jossa näkee kättensä jäljet välittömästi. Lisäksi nautin suunnattomasti ammattikuvaajan kanssa työskentelystä myyntikuvauksissa. Stailauksessa kiehtoi se, miten eri tiloissa saa ihmeitä aikaan pienilläkin muutoksilla. Ja se, miten nuhjuisestakin tilasta saa kauniit kuvat ja tilan potentiaalin esiin ja näkyväksi. Lisäksi nautin liikkuvasta työstä, siinä työssä ei tylsää hetkeä ollut. Ei ollut samanlaisia päivää tai kotia.

Kun vuosi myöhemmin, syksyllä 2018, sain houkuttelevan työtarjouksen Bo:lta, hyppäsin jälleen palkkatöihin. Pääsin vierailemaan satoihin erilaisiin koteihin ja olin mukana innostavissa luovissa projekteissa. Lisäksi tein sisällöntuotantoa Bo:n sosiaalisen median kanaviin. Olin osa kasvuyritystä ja ihailemaani brändiä. Pari vuotta myöhemmin ylenin koko maan päästailaajaksi ja kehitin yrityksen stailaus- ja kuvauskonseptia edelleen. Rekrysin ja koulutin kymmeniä luovan alan osaajia Bo:n ohjeistuksiin ja tapoihin. Noina vuosina sain elää unelmaani, mutta lopulta kuitenkin kadotin itseni ja luovuuteni sekä ilon elämästä. Väsyin totaalisesti.

Vakavan uupumuksen jälkeen kaikki on toisin ja maailma näyttäytyy erilaisena. Omaa hyvinvointia alkaa arvostamaan aivan eri lailla kuin ennen ja paluuta entiseen ei ole. Puolen vuoden toipumisen jälkeen, aika on taas kypsä yrittäjyydelle ja tällä kertaa omannäköiselle arjelle. Haluan tehdä merkityksellistä työtä ja auttaa, mutta omilla ehdoillani.

Intohimo asuntojen myyntistailaukseen ja -kuvaukseen ei ole hävinnyt 15 vuodessa mihinkään. Päinvastoin. Oppeja on näiden vuosien aikana tarttunut matkaan valtava määrä ja nyt haluan jakaa niitä muille. Yhden naisen missioni on tehdä myyntistailauksesta tunnetumpaa ja yleisempää Suomessa, kaikkia pikkuisia maakuntia myöten.

Tehdä suomalaisista asuntojen myyntikuvista kauniimpia, koti ja kuva kerrallaan.

Saada aikaan muutoksia ajattelussa, kasvattaa stailauksen arvostusta ja kouluttaa alalle uusia, lahjakkaita stailaajia.

Tuoda julki sitä faktaa, että kauniisti toteutetusta myyntistailauksesta ja -kuvauksesta on hyötyä sekä asunnon ostajalle että myyjälle.

Ehdoton supervoimani on kouluttaminen ja prosessien luominen ja siitä syntyi idea verkkovalmennuksista. Ensimmäinen kokonaisvaltainen verkkovalmennus ‘asuntojen myyntistailaajaksi 8 viikossa’ tulee ennakkomyyntiin pian. Tämä valmennus on tarkoitettu luovan alan ammattilaisille ja opiskelijoille, jotka haluavat laajentaa osaamistaan myyntistailaukseen tai sitten niille visuaalisille sieluille, jotka haaveilevat alanvaihdosta ja miettivät, että stailaus saattaisi olla oma juttu. Kurssilla voi tietenkin opiskella myös omaksi iloksi ja panostaa omaan osaamiseen.

Jatkossa Lumoa tuottaa verkkokursseja myös oman kodin myyjille, asuntosijoittajille, valokuvaajille, kiinteistönvälittäjille sekä oman kodin sisustajille. Haluan tarjota apua myös sisustuksen harrastajille ja ihmisille, jotka toivovat parantavansa oman kotinsa viihtyisyyttä ja kodikkuutta ilman suunnittelijan palkkaamista.

Lumoan palveluihin kuuluu verkkovalmennusten lisäksi myös matalan kynnyksen konsultoinnit ja sisustuspalvelut. Voit buukata minut livenä tai etänä konsultoimaan juuri sinun kodin myynti-tai sisustusasioissa.

Kotisi on minulle sydämenasia!

Previous
Previous

Mitä yhteistä on asuntostailaajan ja lentoemännän työllä?